När du gör en felanmälan, tala om:
- ditt namn och telefonnummer (och vilken uppgång när det behövs)
- vad problemet/felet är
- tidpunkten för när du upptäckte felet
- så många detaljer som möjligt om problemet/felet
- vilken hiss (när anmälan gäller en hiss)
- om någon sitter fast i hissen (när anmälan gäller en hiss)
- ditt lägenhetsnummer (när du ringer om avier eller överlåtelser)
- ditt kundnummer (när du ringer till externa leverantörer)
Sätt upp en lapp om att du har gjort felanmälan så att flera inte anmäler samma sak. Allt detta är en en stor hjälp för teknikern och innebär en lägre kostnad för oss.
Avgiftsärenden/lägenhetsöverlåtelse/pantskrivning
SBCs kundtjänst på 0771-722 722 (öppet alla vardagar 07-21) eller via e-post (länk).
Bredband / Fiber
Leverantör är Stockholms Stadsnät. Fiber 200/200 ingår i avgiften och debiteras månadsvis. Önskar medlemmen 1000/1000 tillkommer en kostnad på 99 kr/mån.
Observera att routern till fiber hör till föreningen och kan inte avlägsnas från lägenheten.
Om du har frågor, funderingar eller behöver råd om bredbandet, kontakta Stockholms Stadsnäts kundtjänst på telefon 08-5012 20 10, vardagar 08.00-22.00, helger och helgdagar 10.00-18.00. Du kan också gå in på hemsidan (länk) och chatta med företagets support. Samma öppettider gäller.
Felanmälan
Stockholms Stadsnät kundtjänst på telefon 08 – 501 220 10. Öppettider:
- Vardagar 08.00 – 22.00
- Helger och helgdagar 10.00 – 18.00.
Du kan också gå in på hemsidan (länk) och chatta med företagets support. Samma öppettider gäller.
Information om driftstörningar finns här (länk).
Fastighetsskötsel/underhåll/mindre reparationer
Cemi Support: på telefon 0774 – 40 09 90 mellan 07.00 och 16.00 eller via formuläret här (länk).
Hit anmäler du mindre problem som glödlampor som inte fungerar, dörrar som kärvar o.s.v. Uppge vid anmälan om problemet inte är akut. Då tar fastighetsskötaren hand om problemet på sin veckovisa besök. Vi skall undvika extra besök eftersom varje sådant orsakar föreningen extra kostnader.
Fönster/Balkonger
Rolf Olsson på FSN Nordfönster AB. 070-5901457 eller via växel 0910-14730.
Hissar
Hisstech AB, 020-48 48 00 dygnet runt.
- Sitter någon fast i hissen ring till 020 – 48 48 00
- Övriga fel anmäls till Rikard 070 – 573 47 18
- Skriv en lapp om att hissen är felanmäld och sätt fast på hissdörren.
- Lämna en kopia (i brevlådan vid tvättstugan) till styrelsen eller maila här (länk).
Vid frågor: kontakta styrelsen, i första hand Rikard via e-post (länk) eller telefon 070-573 47 18
Sophämtning
Sita: Kundtjänst på telefon 08 – 519 330 04 eller e-post (länk).
Snöröjning
Maila Styrelsen här (länk).
Strömavbrott
Vattenfall: 020-82 58 58, öppet dygnet runt, eller kontakta här (länk).
Information om strömavbrott finns här (länk).
Torktumlare och Tvättmaskiner
Fel på tvättmaskin och torktumlare skall anmälas till styrelsen via mail (länk). Styrelsen kontaktar leverantören för maskinerna för vidare åtgärder. Lämna gärna en detaljerad beskrivning på vilken maskin det gäller och vad som är problemet.
Läs på sidan om Tvättstugan vad du kan göra för att undvika problem och fel.
TV
Leverantör är Tele 2 (efter att Comhem och Tele2 har gått ihop). Kostnaden ingår i avgiften och debiteras månadsvis. Medlemmen kan välja till flera kanaler genom att skriva ett eget avtal med Tele2.
Felanmälan
Tele 2 kundtjänst på telefon 90 222. Öppettider:
- Vardagar: 08 – 19
- Lördag: 09 – 15
- Söndag: Stängt
- Helgdagar mån-fre: 09 – 15
Du kan också felanmäla via hemsidan (länk).
Information om driftstörningar finns här (länk).
Innan du gör felanmälan
Kolla först om:
- problemet gäller bara din lägenhet eller ett ett större område. Ovan ser du var du hittar information om större driftstörningar.
- problemet är akut eller om det kan åtgärdas inom ett par dagar och t.ex. vid en ordinarie rondering eller inspektion. Vårt avtal med vår tekniske förvaltare innebär veckovis rondering i fastigheten. Vi har även serviceavtal med ett antal leverantörer som innebär inspektioner med olika frekvens.
Alla extra utryckningar som görs utöver avtalen blir dyra extra kostnader för föreningen och medlemmarna.
Du har en skyldighet att hålla din lägenhet i gott skick. Punkterna § 13
och § 15
i våra stadgar redogör för ansvars- och underhållsfördelningen mellan bostadsrättsföreningen och medlemmen. Våra leverantörer kan åtgärda problem eller brister, men du får står för kostnaden om du som medlem är underhållsansvarig.
Träffar: 492